Sedan barnsben visste Josefine Ehrenström två saker om sitt framtida arbete: det skulle vara kreativt med möjlighet att beröra människor. Vägen dit var allt annat än rak men idag kan hon med säkerhet säga att hon hittat helt rätt.
Uppvuxen i Gävle gick hon musikinriktning på gymnasiet och det var där medieintresset tog fart. Efter några år landade hon i Stockholm med en examen i Medie- och Kommunikationsvetenskap.
— Vägen till där jag är idag har inte direkt varit spikrak. Jag avundades alla som visste direkt vad de ville jobba med efter gymnasiet. Men problemet för mig var inte att jag inte hade någon aning alls, utan att jag helt enkelt hade för många intressen och kunde inte välja vilken av vägarna jag ville gå. Det jag visste var att mitt arbete skulle vara kreativt och jag ville gärna ha möjligheten att beröra människor på något sätt.
Från examen inom media & kommunikation rätt in i byggbranschen
Josefine har jobbat inom byggbranschen under fyra år som både administratör och projektingenjör. Innan hon började på Looström arbetade hon med tunneldrivning från entreprenörssidan och tycker det är kul att få uppleva flera olika områden inom byggbranschen.
— Jag halkade in i byggbranschen på ett bananskal kan man säga. Att jobba inom bygg hade aldrig varit på min radar, men jag såg det som en utmaning och har lärt mig otroligt mycket på dessa år, inte minst om mig själv. Jag har till exempel insett att jag är mer analytisk än vad jag trott och drivs av positiva resultat.
Trots att Josefine trivdes med sitt arbete som projektingenjör kände hon att det var något som saknades. När hon sedan kom över digital marknadsföring började ett litet frö gro sakta men säkert. Till slut insåg hon det var på marknadsavdelningen hon hörde hemma.
— Jag köpte en bok om Copywriting för några år sedan och blev överraskad över hur stor påverkan copy kan ha på en människas köpbeteende. Det gav mig mersmak för just marknad och jag fortsatte utforska denna värld. Jag är fortfarande ny inom detta område men ju mer jag läste om det ju mer kände jag att ”det här ska jag bli bäst på”.
Just därför var det så perfekt att denna tjänst på Looström dök upp eftersom jag fortfarande gärna ville arbeta kvar inom byggbranschen - a perfect match helt enkelt!
Faktorerna som förde henne till Looström
Rollen som marknadskoordinator matchade precis det Josefine sökte, men det var inte den enda faktorn till att hon valde att tacka ja till tjänsten.
— När jag läste på mer om företaget och såg ett annorlunda tankesätt kring marknadskommunikationen fastnade jag för tjänsten ännu mer. Det var något jag kände att jag ville vara med och utveckla.
Innan Josefine började på Looström tänkte hon att företagskulturen lät för bra för att vara sann. Men hon blev glatt överraskad när hon insåg att det var bättre än vad hon kunnat föreställa sig.
— Det känns verkligen som att ha kommit till en familj.
Ser positivt på framtiden
Framöver ser hon fram emot att jobba för att öka kännedomen om Looström och implementera hennes idéer och strategier. Hon ser även fram emot att se hennes utvecklingskurva på företaget och hoppas på att den kommer att skjuta i höjden.
— Det finns ingenting man inte kan lära sig, man måste bara vilja det tillräckligt mycket- de orden har jag alltid i bakhuvudet och fungerar perfekt när jag behöver motivera mig själv lite extra!